Den klingende tale (Jette Barnholdt Hansen)
Den klingende tale beskæftiger sig med operaens fødsel omkring 1600 i Italien ud fra en retorisk synsvinkel. Bogen giver et indblik i genrens historiske forudsætninger og i de tværæstetiske diskussioner om sprog, digtning, retorik og musik, som præger de italienske akademier i senrenæssancen.
300,00 DKK
På lager
Produktnr. | 978-87-635-2593-0 |
---|---|
Forlag | Museum Tusculanums Forlag |
Sider | 254 |
Udgivelsesår | 2010 |
Genre | Klassisk |
Den klingende tale beskæftiger sig med operaens fødsel omkring 1600 i Italien ud fra en retorisk synsvinkel. Bogen giver et indblik i genrens historiske forudsætninger og i de tværæstetiske diskussioner om sprog, digtning, retorik og musik, som præger de italienske akademier i senrenæssancen. De veltalende – og til tider både humoristiske og stærkt polemiske – humanister kommer selv til orde i bogen i kraft af talrige citater, der er oversat til et mundret dansk.
Med udgangspunkt i et holistisk retorikbegreb, der er inspireret af nyretorikken og af dele af Friedrich Nietzsches forfatterskab, viser Jette Barnholdt Hansen, at retorik kan åbne for en større forståelse af operaernes æstetiske univers. Hun viser samtidig, at operaer af bl.a. Claudio Monteverdi, Jacopo Peri og Marco da Gagliano også er vidnesbyrd om senrenæssancens blomstrende retoriske tradition. En af bogens vigtigste pointer er dermed, at digtning, retorik og musik udgjorde en enhed i senrenæssancen.
De trykte operapartiturer afspejler et møde mellem en eksisterende mundtlig og en tiltagende skriftlig kultur. Dette tydeliggør den mundtlige tradition; bl.a. har elementer fra den performative kultur aflejret sig i de trykte partiturers detaljerede notation. De første operapartiturer er hermed en unik kilde til belysning af actio (den retoriske fremførelse), som ellers fylder relativt lidt i værkerne om retorik fra det 16. og 17. århundrede.
Jette Barnholdt Hansen, lektor i retorik ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.
Pressen skrev
"... profound investigation of early court opera based on first-hand study of a considerable number of sixteenth- and seventeenth-century prints and manuscripts ...
Den klingende tale is an interesting and well-written contribution to the growing literature on rhetorical aspects of early opera. Its attempts to re-amalgamate what is today regarded as separate disciplines (music, poetry and rhetoric) produces thought-provoking conclusions, increases scholarly comprehension and suggests directions for further research."
- Mattias Lundberg, Danish Yearbook of Musicology 38, 2010/11.
"I bogens første to kapitler gennemgår forfatteren et væld af retoriske og musikteoretiske begreber og dokumenterer på overbevisende måde, hvorledes komponister har tænkt i sprog og digtere i musik. ... På forbilledlig vis vokser de mange æstetiske betragtninger og begreber sammen i en række analytiske kommentarer til musikhistoriske hovedværker ... en højt kompetent kulegravning af et vigtigt punkt i musikkens historie.
For alle musikhistorikere bør bogen være pligtlæsning, og det samme bør den vel også være for operaelskere, der ikke blot nyder værkerne, men også er nysgerrige efter at vide, hvorledes det dog gik til, at det sungne teater overhovedet opstod ... Touché!"
- Peter Wang, Operabladet Ascolta, 30. årgang, Nr. 1, 2011.
Med udgangspunkt i et holistisk retorikbegreb, der er inspireret af nyretorikken og af dele af Friedrich Nietzsches forfatterskab, viser Jette Barnholdt Hansen, at retorik kan åbne for en større forståelse af operaernes æstetiske univers. Hun viser samtidig, at operaer af bl.a. Claudio Monteverdi, Jacopo Peri og Marco da Gagliano også er vidnesbyrd om senrenæssancens blomstrende retoriske tradition. En af bogens vigtigste pointer er dermed, at digtning, retorik og musik udgjorde en enhed i senrenæssancen.
De trykte operapartiturer afspejler et møde mellem en eksisterende mundtlig og en tiltagende skriftlig kultur. Dette tydeliggør den mundtlige tradition; bl.a. har elementer fra den performative kultur aflejret sig i de trykte partiturers detaljerede notation. De første operapartiturer er hermed en unik kilde til belysning af actio (den retoriske fremførelse), som ellers fylder relativt lidt i værkerne om retorik fra det 16. og 17. århundrede.
Jette Barnholdt Hansen, lektor i retorik ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.
Pressen skrev
"... profound investigation of early court opera based on first-hand study of a considerable number of sixteenth- and seventeenth-century prints and manuscripts ...
Den klingende tale is an interesting and well-written contribution to the growing literature on rhetorical aspects of early opera. Its attempts to re-amalgamate what is today regarded as separate disciplines (music, poetry and rhetoric) produces thought-provoking conclusions, increases scholarly comprehension and suggests directions for further research."
- Mattias Lundberg, Danish Yearbook of Musicology 38, 2010/11.
"I bogens første to kapitler gennemgår forfatteren et væld af retoriske og musikteoretiske begreber og dokumenterer på overbevisende måde, hvorledes komponister har tænkt i sprog og digtere i musik. ... På forbilledlig vis vokser de mange æstetiske betragtninger og begreber sammen i en række analytiske kommentarer til musikhistoriske hovedværker ... en højt kompetent kulegravning af et vigtigt punkt i musikkens historie.
For alle musikhistorikere bør bogen være pligtlæsning, og det samme bør den vel også være for operaelskere, der ikke blot nyder værkerne, men også er nysgerrige efter at vide, hvorledes det dog gik til, at det sungne teater overhovedet opstod ... Touché!"
- Peter Wang, Operabladet Ascolta, 30. årgang, Nr. 1, 2011.