Eriksen, Lasse Toft: Ouverture-suite over morgensalmer - Seks orgelkoraler
6 orgelkoraler af Lasse Toft Eriksen sat sammen i en Ouverture-Suite. Hver sats er en selvstændig orgelkoral, men hele
værket kan også opføres i en logisk sammenhæng.
værket kan også opføres i en logisk sammenhæng.
149,00 DKK
På lager
Produktnr. | FMX01-007 |
---|---|
Forlag | Forlaget Mixtur |
Komponist | Eriksen, Lasse Toft |
Sider | 24 |
Udgivelsesår | 2012 |
Genre | Klassisk |
Instrumentation | Organ |
1. Ouverture "Nu rinder solen op"
2. Arioso "Se, nu stiger solen"
3. Canzonetta "Nu gløder øst i morgenskær"
4. Nocturne "Morgenstund har guld i mund"
5. Etude "I østen stiger solen op"
6. Gigue "Vågn op og slå på dine strenge"
Fra forordet
Ouverture-suiten er et barok-fænomen, der blev dyrket
af en lang række af tidens komponister. Bach skrev fire
ouverture-suiter og Händels Watermusic og Music for the
Royal Fireworks er skrevet i denne form. Den mest produktive
komponist inden for genren må være Telemann.
Han skal, efter eget udsagn, have komponeret over 200
af slagsen.
En gængs suite fra baroktiden indledes oftest med et
Præludium som efterfølges af dansesatserne Allemande,
Courante, Sarabande og Gigue. Ouverture-suiten, derimod,
indledes altid med en ouverture (heraf navnet) og de
satser der følger efter kan have dansesatser som forlæg,
men valget af satstyper er ikke nær så fastlåst som i en
decideret "suite". Ouverture-suiten har ofte - i alt fald
hos Telemann - et programmusikalsk indhold. Det er
orkestermusik og de enkelte satser kan have et eller flere
obligate soloinstrumenter.
I dette værk "Ouverture-suite over morgensalmer" har
jeg ladet mig inspirere af denne praksis. Efter en Ouverture
følger satserne Air, Canzonetta, Nocturne, Etude og
Gigue. Hver sats er en selvstændig orgelkoral, men hele
værket kan også opføres i en logisk sammenhæng.
2. Arioso "Se, nu stiger solen"
3. Canzonetta "Nu gløder øst i morgenskær"
4. Nocturne "Morgenstund har guld i mund"
5. Etude "I østen stiger solen op"
6. Gigue "Vågn op og slå på dine strenge"
Fra forordet
Ouverture-suiten er et barok-fænomen, der blev dyrket
af en lang række af tidens komponister. Bach skrev fire
ouverture-suiter og Händels Watermusic og Music for the
Royal Fireworks er skrevet i denne form. Den mest produktive
komponist inden for genren må være Telemann.
Han skal, efter eget udsagn, have komponeret over 200
af slagsen.
En gængs suite fra baroktiden indledes oftest med et
Præludium som efterfølges af dansesatserne Allemande,
Courante, Sarabande og Gigue. Ouverture-suiten, derimod,
indledes altid med en ouverture (heraf navnet) og de
satser der følger efter kan have dansesatser som forlæg,
men valget af satstyper er ikke nær så fastlåst som i en
decideret "suite". Ouverture-suiten har ofte - i alt fald
hos Telemann - et programmusikalsk indhold. Det er
orkestermusik og de enkelte satser kan have et eller flere
obligate soloinstrumenter.
I dette værk "Ouverture-suite over morgensalmer" har
jeg ladet mig inspirere af denne praksis. Efter en Ouverture
følger satserne Air, Canzonetta, Nocturne, Etude og
Gigue. Hver sats er en selvstændig orgelkoral, men hele
værket kan også opføres i en logisk sammenhæng.