Harmonilære A1 (Finn Høffding)
Teoretisk del og analysedel til Finn Høffdings harmonilære.
399,00 DKK
På lager
Produktnr. | WH28885 |
---|---|
Forlag | Wilhelm Hansen |
Komponist | Høffding, Finn |
Sider | 238 |
Genre | Undervisning |
Dur- og molharmonikkens systematiske opbygning
Grundlag for analyse og harmonisering
Indhold
Kapitel 1. Grundakkordernes opbygning og placering. Rytme og autentisk hel- og halvslutning i dur. Stemmeføring. Autentisk hel- og halvsutning i mol. Enkel koralharmonisering. Affinitetsakkorder.
Kapitel 2. Ornamentale toner.
Kapitel 3. Om folkemelodiudsættelse. (Fristemmighed). J. A. P. Schulz' »Lieder im Volkston«.
Kapitel 4. Subdominanten. Den plagale hel- og halvslutning. Affinitetsgrader. Den tonale kadence, hovedkadencen. Mere om rytme. Kontrære akkorder.
Kapitel 5. Sekstakkorden og kvartsekstakkorden. Kvintfordoblingens betydning; det nedadgående ledetoneskridt i mol. Maskeret mol-halvslutning. Maskeret tonica. Dominant - kvartsekstforudhold, gennemgangs- og omvendings-kvartsekstakkord. Foreløbigt om mol-dominanten i mol.
Kapitel 6. Om udførelse af dansesatser. Udfyldnings-generalbas.
Kapitel 7. Spændingsdissonerende akkorder. Dominant-septimakkord og dens omvendinger. Den ufuldkomne dominant. Tonica-variant. Spændingsdissonansens udløsning.
Kapitel 8. Betoningsdissonerende akkorder. Dominant-kvartkvintforudhold og dominantkvartsekstforudhold. Nærmere om gennemgangs- og omvendings-kvartsekstakkord. Subdominant med tilføjet sekst. Den forstærkede hovedkadence. Ufuldkommen og ufuldstændig subdominant med tilføjet sekst. Artikulation.
Kapitel 9. Modulation til dominant- og subdominanttonearten samt til paralleltonearten. Dominant til dominant (DD) og subdominant til subdominant (SS) - samt dominant til S. Omtydnings- og springmodulation.
Kapitel 10. Stedfortræderakkorder, herunder mol-dur-dominantstedfortræder.
Kapitel 11. Oversigt over kadencer og vendinger med hidtil gennemgåede akkorder.
Kapitel 12. Parallelakkorderne og deres indbyrdes forhold samt deres stedfortrædere. Dominantisering af akkorderne gennem fordobling.
Kapitel 13. Stedfortræderakkord i forhold til parallelakkord. Synonyme akkorder.
Kapitel 14. Parallelakkordernes forhold til hovedakkorderne. Neutralt akkordskifte. Tonica-forlænger og tonica-mediant i dur og mol. Opad tertsbeslægtet tonicaforlænger i dur og mol. Begreberne akkordforbindelse, akkordfølge, akkordskifte og uegentlig akkordforbindelse.
Kapitel 15. Subdominantparallel i dur, tritonusakkorden og nærmere om subdominant med tilføjet sekst og ufuldkommen subdominant med tilføjet sekst i mol. Sekvens. Nærmere om tritonusakkorden. Fauxbourdon. Stedfortræder for tritonusakkorden.
Kapitel 16. Mere om modulation til nætbeslægtede tonearter. Akkordernes rangfølge (prioritetsorden).
Kapitel 17. Parentesdominanter, parentessubdominanter og parenteskadencer. Subdominantparallelstedfortræder i dur.
Kapitel 18. Dur-subdominant i mol og den melodiske mol-kadence.
Kapitel 19. Foreløbigt supplement. Yderligere sammensmeltning af dur og mol. Neapolitansk subdominant, ufuldkommen dominantnoneakkord og altereret dominantdominant.
Kapitel 20 (Epilog). Redegørelse for opbygningen af det harmoniske system i den foreliggende harmonilære med særlig omtale af fordoblingens og den rytmiske akkordplacerings betydning.
Udgivet af Wilhelm Hansen (1976)
Grundlag for analyse og harmonisering
Indhold
Kapitel 1. Grundakkordernes opbygning og placering. Rytme og autentisk hel- og halvslutning i dur. Stemmeføring. Autentisk hel- og halvsutning i mol. Enkel koralharmonisering. Affinitetsakkorder.
Kapitel 2. Ornamentale toner.
Kapitel 3. Om folkemelodiudsættelse. (Fristemmighed). J. A. P. Schulz' »Lieder im Volkston«.
Kapitel 4. Subdominanten. Den plagale hel- og halvslutning. Affinitetsgrader. Den tonale kadence, hovedkadencen. Mere om rytme. Kontrære akkorder.
Kapitel 5. Sekstakkorden og kvartsekstakkorden. Kvintfordoblingens betydning; det nedadgående ledetoneskridt i mol. Maskeret mol-halvslutning. Maskeret tonica. Dominant - kvartsekstforudhold, gennemgangs- og omvendings-kvartsekstakkord. Foreløbigt om mol-dominanten i mol.
Kapitel 6. Om udførelse af dansesatser. Udfyldnings-generalbas.
Kapitel 7. Spændingsdissonerende akkorder. Dominant-septimakkord og dens omvendinger. Den ufuldkomne dominant. Tonica-variant. Spændingsdissonansens udløsning.
Kapitel 8. Betoningsdissonerende akkorder. Dominant-kvartkvintforudhold og dominantkvartsekstforudhold. Nærmere om gennemgangs- og omvendings-kvartsekstakkord. Subdominant med tilføjet sekst. Den forstærkede hovedkadence. Ufuldkommen og ufuldstændig subdominant med tilføjet sekst. Artikulation.
Kapitel 9. Modulation til dominant- og subdominanttonearten samt til paralleltonearten. Dominant til dominant (DD) og subdominant til subdominant (SS) - samt dominant til S. Omtydnings- og springmodulation.
Kapitel 10. Stedfortræderakkorder, herunder mol-dur-dominantstedfortræder.
Kapitel 11. Oversigt over kadencer og vendinger med hidtil gennemgåede akkorder.
Kapitel 12. Parallelakkorderne og deres indbyrdes forhold samt deres stedfortrædere. Dominantisering af akkorderne gennem fordobling.
Kapitel 13. Stedfortræderakkord i forhold til parallelakkord. Synonyme akkorder.
Kapitel 14. Parallelakkordernes forhold til hovedakkorderne. Neutralt akkordskifte. Tonica-forlænger og tonica-mediant i dur og mol. Opad tertsbeslægtet tonicaforlænger i dur og mol. Begreberne akkordforbindelse, akkordfølge, akkordskifte og uegentlig akkordforbindelse.
Kapitel 15. Subdominantparallel i dur, tritonusakkorden og nærmere om subdominant med tilføjet sekst og ufuldkommen subdominant med tilføjet sekst i mol. Sekvens. Nærmere om tritonusakkorden. Fauxbourdon. Stedfortræder for tritonusakkorden.
Kapitel 16. Mere om modulation til nætbeslægtede tonearter. Akkordernes rangfølge (prioritetsorden).
Kapitel 17. Parentesdominanter, parentessubdominanter og parenteskadencer. Subdominantparallelstedfortræder i dur.
Kapitel 18. Dur-subdominant i mol og den melodiske mol-kadence.
Kapitel 19. Foreløbigt supplement. Yderligere sammensmeltning af dur og mol. Neapolitansk subdominant, ufuldkommen dominantnoneakkord og altereret dominantdominant.
Kapitel 20 (Epilog). Redegørelse for opbygningen af det harmoniske system i den foreliggende harmonilære med særlig omtale af fordoblingens og den rytmiske akkordplacerings betydning.
Udgivet af Wilhelm Hansen (1976)