Læs og Lyt - Hørelære og nodelæsning for strygere (Inge Marstal) METODIKBOG

Inge Marstals hørelærebog til strygere i samarbejde med Suzuki-institutet.
169,00  DKK
På lager
På lager
Specifikationer
Produktnr.WH33129
ForlagWilhelm Hansen
Sider120
Udgivelsesår2018
GenreUndervisning
Det Danske Suzuki Institut besluttede for et par år siden på undervisningsleder Dorte Nørgaards initiativ at implementere faget Hørelære som basisfag i undervisnings-programmet med det formål at styrke elevernes nodelæsningsfærdighed, musikalske bevidsthed, orienteringsevne og generelle musikalske viden. Der blev iværksat en række pilotforløb for instituttets yngste elever, og det er med baggrund i erfaringerne herfra, at materialet i denne bog er blevet udviklet. Efterfølgende er materialet blevet afprøvet over tre sæsoner af nogle af instituttets lærere og elever.

Materialet i Læs og Lyt tager udgangspunkt i selve musikken ud fra to sideordnede vinkler: den auditive og den visuelle. Det vil sige dels med udvikling af elevernes gehør og evne til at opfatte et musikalsk forløb og dels med elevernes færdighed i at kunne læse, tilegne sig, forstå og udføre et nodebillede. Læs og Lyt er opdelt i tre dele (tre niveauer) og tager i særlig grad udgangspunkt i strygeinstrumenterne. En del af indholdet er hentet fra repertoiret i Suzukis violin,- bratsch- og cellohæfter – suppleret med øvelser og relaterede melodier og musikstykker. I indholdsfortegnelsen refereres i parentes til de pågældende instrumenter og eksemplernes placering i bøgerne. F.eks. betyder “cello 2-4”, at eksemplet er fra cello hæft e 2 nr. 4.

For alle eksemplerne gælder, at de efter at have været sunget og gennemarbejdet rent hørelæremæssigt, kan spilles på instrumenterne – eventuelt i flere forskellige tonearter. Uanset hvilket instrument man spiller, er det hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i sangstemmen, når man arbejder med musikalsk udtryk og intonation.

Det er udviklende for forståelsen af betoningsforhold, musikalsk frasering og samklang at synge, før man spiller. Af samme grund er en del af bogens repertoire forsynet med sangtekster.

Opbygningen i Suzukihæfterne er naturligvis specifikt rettet mod strygeinstrumenternes bygning og tekniske funktion, hvilket bogens hørelæremæssige progression forsøger at rette sig ind efter. Eksempelvis spiller violinen fra første begyndelse i A-dur med rytmiske variationer over ABC-sangen, bratschen og celloen i D-dur, hvilket betyder, at eleverne ubevidst og uden at kende betydningen heraf, møder både fortegn og sekstendedele i første lektion. Den indledende tilegnelse af stykkerne i Suzukihæft erne foregår således traditionelt alene gennem øret, men relativt tidligt i undervisningsforløbet kan øjet og nodebilledet kobles på. Selv yngre elever lærer lynhurtigt og ubesværet at forstå sammenhængen mellem lyd og nodebillede, mellem udførelse og notation. I forbindelse med den melodiske bevidstgørelse involveres bevægelsen gennem brugen af relativ solmisation. Eleverne lærer på en og samme tid både tonernes navne, deres beliggenhed på instrumentet og deres indbyrdes relationer at kende. Øje, øre og krop arbejder sammen.

Til bogen hører et opgavehæfte, som har til formål at uddybe og repetere det indlærte stof gennem udfyldnings- og korrektionsopgaver, quiz, etc.

Materialet kan med fordel både suppleres med og efterfølges af Hørelærebogen for børn og unge – en integreret metodik med udgangspunkt i musikken (Edition Wilhelm Hansen). Denne bog indeholder desuden en DVD med lektionseksempler på forskellige niveauer.

Tak til Suzukilærerne Turi Vethal og Maja Lindholm Damberg for at have gennemprøvet materialet og bidraget med både gode ideer, ændringsforslag og korrekturlæsning.

God arbejdslyst.
Inge Marstal, København, august 2018

INDHOLD:
- Formål
- Indhold
- Hvordan bruges bogen?
- Helhedstænkning
- Indlæring og hukommelse
- Holdundervisning
- Redskaber
- Rytmekort
- Lidt om stemmeopvarmning
- Idekatalog

- Metodik, Musikeksempler, Øvelser

- Supplerende rytmeøvelser

Appendiks:
- Nodesystemet
- Tonenavne og fortegn
- Rytmesprog og rytmeskift
- Nodeværdier, underdelinger og pauser
- Overtonerækken
- Relativ solmisation
- Håndtegn
- Nøgler
- Musikudtryk
- Klaversats: Bela Bartok Fuldmånen stråler