Lyt langsomt - Musikoplevelse er livskvalitet (Christian Kock, Julie Tandrup Kock)
Bogen veksler mellem kapitler om to af Johann Sebastian Bachs suiter for cello - i alt 12 korte satser - og kapitler om musik og mennesker, hvor nogle af emnerne er: Hvad gribes vi af i musik? Hvad sker der i hjernen, når vi hører musik? Hvordan ligner musik og sprog hinanden?
298,00 DKK
På lager
Produktnr. | 9788759335673 |
---|---|
Genre | Klassisk |
Sider | 248 |
Udgivelsesår | 2021 |
Udgave | Paperback |
Denne bog åbner klassisk musik for læsere, der ønsker at få mere oplevelse, glæde og livskvalitet ud af musik.
Bogen veksler mellem kapitler om to af Johann Sebastian Bachs suiter for cello - i alt 12 korte satser - og kapitler om musik og mennesker, hvor nogle af emnerne er: Hvad gribes vi af i musik? Hvad sker der i hjernen, når vi hører musik? Hvordan ligner musik og sprog hinanden?
De to suiter er indspillet af cellisten Julie Tandrup Kock og kan høres på en hjemmeside, hvor man imens kan se noderne og tilhørende kommentarer rulle over skærmen. Det er en innovativ metode til musikformidling, som ikke tidligere er set i Danmark.
Ved at få skærpet sin sans for det skønne i Bachs musik vil læseren få skærpet sin sans for store oplevelser med al musik.
Forspil
Kapitel 1. Rejsen ud og længslen hjem: Suite 1, Præludium
Kapitel 2. Musikoplevelse: Livskvalitet
Kapitel 3. Krøller der driller: Suite 1, Allemande
Kapitel 4. Hvad gribes vi af i musik?
Kapitel 5. En leg med musikalske byggeklodser: Suite 1, Courante
Kapitel 6. Hvordan poesi og musik ligner hinanden
Kapitel 7. Langsom sanselighed: Suite 1, Sarabande
Kapitel 8. Tohihah, Hiohah, Itokih, Itokih
Kapitel 9. To ansigter: Suite 1, Menuet
Kapitel 10. Lystens sæde er hjernen
Kapitel 11. Så letter vi: Suite 1, Gigue
Kapitel 12. Mellemspil: Musikkens værdi
Kapitel 13. Forventning og tilbageblik: Suite 5, Præludium
Kapitel 14. Er musik sprog?
Kapitel 15. Karakterstudie med nuancer: Suite 5, Allemande
Kapitel 16. Klang - og alt det man ikke kan analysere
Kapitel 17. Flertydighedens fascinationer: Suite 5, Courante
Kapitel 18. Når musik udtrykker
Kapitel 19. Mørk majestætisk melankoli: Suite 5, Sarabande
Kapitel 20. De fire årstider i musik
Kapitel 21. At vente på det velkendte: Suite 5, Gavotte
Kapitel 22. Musikken ifølge evolutionslæren
Kapitel 23. Det sidste ord:Suite 5, Gigue
Kapitel 24. Coda
Noter: Læs mere
Bogen veksler mellem kapitler om to af Johann Sebastian Bachs suiter for cello - i alt 12 korte satser - og kapitler om musik og mennesker, hvor nogle af emnerne er: Hvad gribes vi af i musik? Hvad sker der i hjernen, når vi hører musik? Hvordan ligner musik og sprog hinanden?
De to suiter er indspillet af cellisten Julie Tandrup Kock og kan høres på en hjemmeside, hvor man imens kan se noderne og tilhørende kommentarer rulle over skærmen. Det er en innovativ metode til musikformidling, som ikke tidligere er set i Danmark.
Ved at få skærpet sin sans for det skønne i Bachs musik vil læseren få skærpet sin sans for store oplevelser med al musik.
Forspil
Kapitel 1. Rejsen ud og længslen hjem: Suite 1, Præludium
Kapitel 2. Musikoplevelse: Livskvalitet
Kapitel 3. Krøller der driller: Suite 1, Allemande
Kapitel 4. Hvad gribes vi af i musik?
Kapitel 5. En leg med musikalske byggeklodser: Suite 1, Courante
Kapitel 6. Hvordan poesi og musik ligner hinanden
Kapitel 7. Langsom sanselighed: Suite 1, Sarabande
Kapitel 8. Tohihah, Hiohah, Itokih, Itokih
Kapitel 9. To ansigter: Suite 1, Menuet
Kapitel 10. Lystens sæde er hjernen
Kapitel 11. Så letter vi: Suite 1, Gigue
Kapitel 12. Mellemspil: Musikkens værdi
Kapitel 13. Forventning og tilbageblik: Suite 5, Præludium
Kapitel 14. Er musik sprog?
Kapitel 15. Karakterstudie med nuancer: Suite 5, Allemande
Kapitel 16. Klang - og alt det man ikke kan analysere
Kapitel 17. Flertydighedens fascinationer: Suite 5, Courante
Kapitel 18. Når musik udtrykker
Kapitel 19. Mørk majestætisk melankoli: Suite 5, Sarabande
Kapitel 20. De fire årstider i musik
Kapitel 21. At vente på det velkendte: Suite 5, Gavotte
Kapitel 22. Musikken ifølge evolutionslæren
Kapitel 23. Det sidste ord:Suite 5, Gigue
Kapitel 24. Coda
Noter: Læs mere